Column 2006 - 1 Farmacie & het imago-probleem
Column 2006 - 2 Echt ziek zijn en alternatief beter worden
Column 2006 - 3 Blues in de dokterskamer, met een Marokkaans kind als tolk-vertaler
Column 2006 - 4 Innovatie als tweezijdige vikingbijl
Column 2007 - 1 Patient versus client van de troon en de vuist
Column 2007 - 2 De hellevaart van de Brent Spar
Column 2007 - 3 Perspectief: laat anderen eens goed naar je kijken
Column 2007 - 4 Hermes, Alchemie en de Quintessence
Column 2008 - 1 Lees het dan! Het staat hier toch duidelijk!
Column 2008 - 2 Transparante retorica. Een democratisch goed
Jaren 1950. De dokter weet het beter, want hij heeft medicijnen gestudeerd. Alles weet hij uit zijn hoofd. Zes jaren lang blokte hij, dag in en dag uit. En dan die examens! Zware examens, afgelegd bij de universiteit in de grote stad.
Dus bood zijn spaarbank hem met ruime hand geld aan. Zo kon hij zijn praktijk in een statig pand vestigen. Daar troonde hij dan, van achter zijn bureau, met solide bureaulamp, pennenbak, stethoscoop en een stapeltje receptenbriefjes voor zich. De praktijk groeide natuurlijk als kool, vanwege de na-oorlogse babyboom. Druk, druk, druk. Alweer de twintigste patiënt van die ochtend diende zich aan. "Binnen!" riep hij dan, waarop de volgende patiënt bedeesd naar binnen schuifelde in zijn tempel der geneeskunst. Dokter werkte eigenlijk te hard en zat vaak te laag in zijn energie. Bromde dan, zonder de patiënt aan te kijken: "Kleedt u zich alvast maar even uit."
Zijn meer filosofisch ingestelde collega, ook ongeveer van de lichting studiejaar 1950, maar dan met een iets andere levenshouding, deed het anders. Die dokter keek, als een patiënt binnenkwam, op naar de deuropening en zag niet nummer zoveel uit de overvolle wachtkamer, maar een zoekend mens. Steeds opnieuw een uniek, onvervangbaar persoon. In het hoofd van deze arts zoemde soms een inspirerende zin uit een toneelstuk dat hij in clubverband al vaker gezien had: "Zo is hij dan binnengetreden, de mens...". En dan besefte hij nog sterker dat hij, in zijn toneelrol van arts, zelf ook mens was, en dat hij die andere mens in de rol van patiënt even van aangezicht tot aangezicht mocht ontmoeten in de kosmische en mysterieuze dans rond levensadem, ziekte en dood. Twee stervelingen bijeen, de arts bevoorrecht door zijn specialistische studie en door zijn gereedschapskist vol praktische en morele hulp die hij kon bieden, en de patiënt eveneens bevoorrecht door het laten binnenkomen van steun en advies.
Jaren 2007. De dokter is (voor een goed percentage althans) van het mannelijk naar vrouwelijk geslacht getransformeerd, want zo gaat dat. Een 'aanbieder' is ze geworden van medische zorg, en op haar spreekuur is ze meestal ontspannen genoeg, omdat ze in deeltijd werkt. Ze staat als moderne dokter open voor alle verhalen van deze tijd, en blijft gelijkmatig en oplettend, maar wel wat neutraal van binnen. Weinig filosofie in de aanbieding. Heel af en toe moet ze zich mentaal even schrap zetten bij het openen van de deur van de spreekkamer. Want wie komt daar binnen? Een lastige of een leuke? Een leuke komt bijvoorbeeld binnen met een stapel prints van Internet-sites. "Dokter, ik denk dat ik al weet wat er aan de hand is." Ziedaar de goed geïnformeerde zorgconsument, die monter binnenloopt bij de zorgaanbieder.
De patiënt transformeerde tot cliënt. Product van een culturele revolutie die sinds 1960 met stormkracht door het land trok en heel wat vermolmde bomen heeft ontworteld. De boom van 'U' zeggen. Die van 'onaantastbare kennis'. Die van 'ja en amen'. Die van lijdzaamheid. Die van een op de troon gezeten überarts.
Bravo! Dan nemen we graag wat uitwassen op de koop toe. De hand die vlak bij de dokter op tafel slaat om een verwijsbriefje te krijgen. De vuist die Rohypnol eist.
Leve de zorgconsument!
Kees Kaldenbach
kalden@xs4all.nl
Adriaen Coorte, by Quentin Buvelot, book & exhibition catalogue.
De Grote Rembrandt, door Gary Schwartz, boek.
Carel Fabritius, Tentoonstellingscatalogus.
Frans van Mieris, Tentoonstellingscatalogus.
Vermeer Studies, Congresbundel.
C. Willemijn Fock: Het Nederlandse interieur in beeld, boek.
Bouwen in Nederland 600 - 2000, boek.
Geschiedenis van Alkmaar, uitgave 2007. Boekbespreking.
TEFAF 2008 art fair
Contact informatie:Drs. Kees Kaldenbach , kalden@xs4all.nl
Haarlemmermeerstraat 83 hs
1058 JS Amsterdam
The Netherlands
telephone 020 - 669 8119
(from abroad NL +20 - 669 8119)
cell phone 06 - 2868 9775
(from abroad NL +6 - 2868 9775)
How to get there (after your booking confirmation!):
- by car: ring road exit S 106 towards the centre, then 1st to the right (paid parking)
- by trams 1 and 17; exit at Surinameplein
- by tram 2; exit Hoofddorpplein.
From the museum square it takes about a 10-minute tram ride.
Read client testimonials. Read a biography.
Photo by Dick Martin.
Reaction, questions? Read client testimonials.Drs. Kees Kaldenbach, art historian, kalden@xs4all.nl Haarlemmermeerstraat 83hs, 1058 JS Amsterdam (near Surinameplein, ring road exit s106, streetcar tram 1 and 17).
Telephone 020 669 8119; cell phone 06 - 2868 9775.
Open seven days a week.
Amsterdam Chamber of Commerce (Kamer van Koophandel) number of Johannesvermeer.info / Lichaam & Ziel [ Body & Soul]
E mail esponses and bookings to art historian Drs. Kees Kaldenbach.
This page forms part of the 2000+ item Vermeer web site at www.xs4all.nl/~kalden
Launched October 24, 2007. Updated february 5, 2008.