De Japonsche rok werd vaak gedragen door rijke handelaren en later ook door geleerden, schrijvers en schilders: zij die thuis een zittend beroep uitoefenden.
Het design is een jas in T-vorm, volgens een traditioneel Japans kimono-design.
De eerste zijden kimono's waren een gift van de Japanse keizer aan de Nederlandse gezant. De VOC Verenigde Oostindische Compagnie gaf jaarlijks dure cadeaus aan de Keizer om dankbaarheid te tonen voor het privilege van de handelsmonopolie.
De Nederlandse VOC gezant mocht zijn handelspost op het eiland Deshima slechts eenmaal per jaar verlaten voor een bezoek aan Edo (= Tokio)
De gewatteerde kimonos werden een grote hit in de Republiek omdat ze exotisch en warm waren. Wel werden de wijde armen veel nauwer gemaakt om ze voor Nederlands gebruik geschikt te maken.
Een 'Japonsche rok" kamerjas is gewatteerd en is geschikt om binnenshuis bij koud weer te dragen. Dat was 's winters vaak nodig omdat er zuinig werd gestookt (hetgeen buitenlandse bezoekers aan de Republiek opviel). Zie huismuts.
Een luxe jas voor een man is de tabbert.
Zie ook de Vermeer-schilderijen De Astronoom en De Geograaf.
Noot : Dit voorwerp werd als onderdeel van de Vermeer-inventaris op 29 februari 1676 in Delft NIET opgeschreven door de klerk van notaris J. van Veen, in het huis aan de Oude Langendijk, hoek Molenpoort van de kort daarvoor overleden schilder Johannes Vermeer. De transcriptie van dit voorwerp is gebaseerd op de publicatie van het volledige document door A.J.J.M. van Peer, "Drie collecties..." in Oud Holland 1957, p. 98-103. Mijn toevoegingen en uitleg staan tussen [__]. Termen zijn opgezocht in het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT), begonnen in 1882 door De Vries en Te Winkel. Textieltermen zijn in 2001 welwillend toegelicht door kunsthistorica Marieke de Winkel*.
Afbeelding boven uit Jet Pijzel-Dommisse,Het Hollandse pronkpoppenhuis, Interieur en huishouden in de 17de en 18de eeuw, Waanders, Zwolle; Rijksmuseum, Amsterdam, 2000, afb. 550.
Leo Akvelt en Els M. Jacobs, De Kleurrijke wereld van de VOC, Nationaal Jubileumboek VOC 1602-2002, Toth uitgeverij, Bussum, 2002, p. 46-47.
Afbeelding links: Cornelis Saftleven, Jongen in Japonse huisjas, 1657. Coll. C. Hofstede de Groot, nu in Groninger museum, Groningen.
*Marieke de Winkel, 'The Interpretation of Dress in Vermeer's Paintings' in Vermeer Studies, edited by Ivan Gaskell and Michiel Jonker, National Gallery of Art, Washington DC, 1998,327-339.
This page forms part of a large encyclopedic site on Vermeer and Delft. Research by Drs. Kees Kaldenbach (email). A full presentation is on view at johannesvermeer.info.
Launched December, 2002; Last update March 2, 2017.
Back to the Welcome page: click Welcome.