"Een goed belegde boterham verdienen met de Gouden Eeuw"

Deze pagina is als een soort online powerpoint te gebruiken door steeds 1 blad omlaag te scrollen!

 

Gouden Eeuw Colloqium, 8 oktober 2009

 

 

 

door Drs Kees Kaldenbach, vrij gevestigd kunsthistoricus, Amsterdam.

Thema:

In een tijd van verminderende geldstromen vanuit de overheid is het noodzakelijk voor onderzoekers, instellingen en ondernemers om een optimale inventiviteit te ontwikkelen en onvervaard de markt te betreden.

 

Een van de grote schatten in onze cultuur en samenleving is onze erfenis van de Gouden Eeuw in de vorm van historische (kunst)voorwerpen, architectuur, instituties en tradities. Naar mijn mening is er in de markt, ook in de huidige economie ruim plaats voor het ontwikkelen van projecten, presentaties en levensvatbare plaatsen van herinnering / bezinning / hoop. Een van de plekken in de stad die bijvoorbeeld rijp zijn voor ontwikkeling als magneet voor de toeristische branche is het VOC hoofdkantoor in de Oude Doelenstraat, nu in gebruik als een UvA gebouw.

In deze lezing introduceer ik  een aantal Good Practices / Bad practices van instituties die zich (tevens) bezig houden met de Gouden Eeuw. Verder praktische stappen qua inhoud & presentatie van thema’s en erfenissen uit de Gouden Eeuw. Verder ga ik ook in op financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom en ik noem voorbeelden van mogelijkheden. Tenslotte pleit ik voor gewoon stoer beginnen met projecten: Sapere aude! Habe Muth

 

 

MENU

De Gouden Eeuw vermarkten, praktijkvoorbeelden

1) Good Practices, Bad practices

2) Praktische stappen qua inhoud & presentatie:

3) Financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom

4) Voorbeelden

5) Sapere aude! Habe Muth

6) Discussie

 

1) Good Practices, Bad practices


Good practice:

 

Essential Vermeer door de kunstschilder Jonathan Janson, Rome.

Janson is geen kunsthistoricus! Wel begeesterd en zeer actief.
http://www.essentialvermeer.com/

= = = = = = = =

 

 

 

Ter inleiding twee praktijkvoorbeelden waar ik zelf van dichtbij het proces heb meegemaakt:

 

Site Kaldenbach. Een encyclopedische site over Vermeer en Delft,

ongeveer 1500 elementen groot,

waaronder:

de aanklikbare plattegrond van Delft met alle 17de eeuwse kunstenaars en klanten,

het complete digitale meesterboek van het St Lucasgilde

en het Digitale Woonhuis Vermeer, incl inventarislijst

 

in ca 13 jaar arbeid gevormd:


http://www.xs4all.nl/~kalden


Dit is een site waarover een lector van de RUG zei:

“Dit toon ik elk jaar aan mijn studenten kunstgeschiedenis

als een voorbeeld van hoe het wél moet”.

 

 


Een afgeleide commerciële activiteit:

"you should be asking money for this!"


Private Art Tours
http://www.xs4all.nl/~kalden/verm/tourmenuENG.html

 

= = = = = = = =

 

 

Bad practice:


Het in Delft opgebouwde Vermeer Delft centrum:
http://www.vermeerdelft.nl/194.pp

Het centrum is bedacht door een Think Tank van Delftenaren

+ enige externe deskundigen.

Daarna is in de laatste fase de opzet overgenomen, geschaakt, geclaimd

door museummensen

die weinig verstand hebben van Vermeer,

weinig effectieve manier van historische verhalen vertellen

weinig enthousiasme

weinig museum craft.

In het gebouw staan nu de 35 schilderijen van Vermeer opgesteld,

als repro, opgeplakt, zonder omlijsting.

Weinig verhaal, helaas.

 

Nog twee contrasterende voorbeelden.

 

 

=======

 

Good practice:
Historische documentenpresentatie in de schatkamer van de Koninklijke Bibliotheek.
http://www.kb.nl/galerie/100hoogtepunten/van1tot100.html

 

Bad practice:


De platte tekst vrijwel zonder illustraties.

Pad naar zoekfunctie voor familie-archief en huizen-archief lastig te vinden.

op de verder uitmuntende website van de Gemeentelijke Archiefdienst, Delft.
http://thema.delft.nl/archief/index.htm

 

= = = = = =

 

2) Praktische stappen qua inhoud & presentatie:

 

  1. Start vanuit rijke vakinhoudelijke kennis.

 

 

  1. Start vanuit rijke vakinhoudelijke kennis.
  2. Toch een beperkt, afgerond verhaal vertellen (een begrijpelijk verhaal past op de achterkant van een enveloppe en kun je thuis navertellen).

 

 

 

  1. Start vanuit rijke vakinhoudelijke kennis.
  2. Toch een beperkt, afgerond verhaal vertellen (een begrijpelijk verhaal past op de achterkant van een enveloppe en kun je thuis navertellen).
  3. Presentatie met rijk geschakeerde inhoud (met drama, anekdote, humor, contrast, conflict, spanning).

 

 

 

  1. Start vanuit rijke vakinhoudelijke kennis.
  2. Toch een beperkt, afgerond verhaal vertellen (een begrijpelijk verhaal past op de achterkant van een enveloppe en kun je thuis navertellen).
  3. Presentaties met rijk geschakeerde inhoud (met drama, anekdote, humor, contrast, conflict, spanning).
  4. Begin met een helder Menu waarin staat: dit gaan we doen. (Dan kan de toeschouwer eventueel weglopen)

 

 

 

  1. Start vanuit rijke vakinhoudelijke kennis.
  2. Toch een beperkt, afgerond verhaal vertellen (een begrijpelijk verhaal past op de achterkant van een enveloppe en kun je thuis navertellen).
  3. Presentaties met rijk geschakeerde inhoud (met drama, anekdote, humor, contrast, conflict, spanning).
  4. Begin met een helder Menu waarin staat: dit gaan we doen. (Dan kan de toeschouwer eventueel weglopen)
  5. Communicatie + techniek aansluitend op belevingswereld van de doelgroep.

 

 

 

  1. Start vanuit rijke vakinhoudelijke kennis.
  2. Toch een beperkt, afgerond verhaal vertellen (een begrijpelijk verhaal past op de achterkant van een enveloppe en kun je thuis navertellen).
  3. Presentaties met rijk geschakeerde inhoud (met drama, anekdote, humor, contrast, conflict, spanning).
  4. Begin met een helder Menu waarin staat: dit gaan we doen. (Dan kan de toeschouwer eventueel weglopen)
  5. Communicatie + techniek aansluitend op belevingswereld van de doelgroep.
  6. Inhoud + presentatie zeer verantwoord kiezen uit een lijst van opties (dus eerst theorievorming).
  7. Controverse = OK. Najagen van een hype = niet OK.

 

 

 

  1. Start vanuit rijke vakinhoudelijke kennis.
  2. Toch een beperkt, afgerond verhaal vertellen (een begrijpelijk verhaal past op de achterkant van een enveloppe en kun je thuis navertellen).
  3. Presentaties met rijk geschakeerde inhoud (met drama, anekdote, humor, contrast, conflict, spanning).
  4. Begin met een helder Menu waarin staat: dit gaan we doen. (Dan kan de toeschouwer eventueel weglopen)
  5. Communicatie + techniek aansluitend op belevingswereld van de doelgroep.
  6. Inhoud + presentatie zeer verantwoord kiezen uit een lijst van opties (dus eerst theorievorming).
  7. Controverse = OK. Najagen van een hype = niet OK.
  8. Echte voorwerpen tonen (echte historische kunstwerken en documenten, tastbare historie)

 

 

 

  1. Start vanuit rijke vakinhoudelijke kennis.
  2. Toch een beperkt, afgerond verhaal vertellen (een begrijpelijk verhaal past op de achterkant van een enveloppe en kun je thuis navertellen).
  3. Presentaties met rijk geschakeerde inhoud (met drama, anekdote, humor, contrast, conflict, spanning).
  4. Begin met een helder Menu waarin staat: dit gaan we doen. (Dan kan de toeschouwer eventueel weglopen)
  5. Communicatie + techniek aansluitend op belevingswereld van de doelgroep.
  6. Inhoud + presentatie zeer verantwoord kiezen uit een lijst van opties (dus eerst theorievorming).
  7. Controverse = OK. Najagen van een hype = niet OK.
  8. Echte voorwerpen tonen (echte historische kunstwerken en documenten, tastbare historie).
  9. Meerwaarde aantonen van het historische object tov. Internet, boek, CDrom, film, lezing etc.

 

 

 

3) Financiering

 

 

 

 

3) Financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom. Randvoorwaarden financiering

  1. Creëren van een win-win situatie voor wetenschapper en geldschieter. Beide ego’s worden groter, sterker, eervoller, relevanter. Kun je thuis mee aankomen.

 

 

 

3) Financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom. Randvoorwaarden financiering

  1. Creëren van een win-win situatie voor wetenschapper en geldschieter. Beide ego’s worden groter, sterker, eervoller, relevanter
  2. Verdeel een groot project in deelprojecten.

 

 

 

 

3) Financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom. Randvoorwaarden financiering

  1. Creëren van een win-win situatie voor wetenschapper en geldschieter. Beide ego’s worden groter, sterker, eervoller, relevanter
  2. Verdeel groot project in deelprojecten.
  3. Ken het Fondsenboek. Ken spelregels o.a. bij NWO. Ken de steekwoorden die dat seizoen in de mode zijn. Schrijf in de aanvraag desnoods naar die steekwoorden toe.

 

 

3) Financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom. Randvoorwaarden financiering

  1. Creëren van een win-win situatie voor wetenschapper en geldschieter. Beide ego’s worden groter, sterker, eervoller, relevanter
  2. Verdeel groot project in deelprojecten.
  3. Ken het Fondsenboek. Ken spelregels o.a. bij NWO. Ken de steekwoorden die dat seizoen in de mode zijn. Schrijf in de aanvraag desnoods naar die steekwoorden toe.
  4. Me too: laat zien dat de Fondsen A,B,C al de deelproject X, Y, Z meedoen

 

 

 

3) Financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom. Randvoorwaarden financiering

  1. Creëren van een win-win situatie voor wetenschapper en geldschieter. Beide ego’s worden groter, sterker, eervoller, relevanter
  2. Verdeel groot project in deelprojecten.
  3. Ken het Fondsenboek. Ken spelregels o.a. bij NWO. Ken de steekwoorden die dat seizoen in de mode zijn. Schrijf in de aanvraag desnoods naar die steekwoorden toe.
  4. Me too: laat zien dat Fondsen A,B,C al de deelproject X, Y, Z meedoen
  5. Marketing is een dagelijkse taak, opgave, tevens een struggle for life.

 

 

 

3) Financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom. Randvoorwaarden financiering

  1. Creëren van een win-win situatie voor wetenschapper en geldschieter. Beide ego’s worden groter, sterker, eervoller, relevanter
  2. Verdeel groot project in deelprojecten.
  3. Ken het Fondsenboek. Ken spelregels o.a. bij NWO. Ken de steekwoorden die dat seizoen in de mode zijn. Schrijf in de aanvraag desnoods naar die steekwoorden toe.
  4. Me too: laat zien dat Fondsen A,B,C al de deelproject X, Y, Z meedoen
  5. Marketing is een dagelijkse taak, tevens een struggle for life.
  6. De geldschieter wint zelf aan status, warmt zich aan jouw status en deskundigheid.

 

 

 

3) Financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom. Randvoorwaarden financiering

  1. Creëren van een win-win situatie voor wetenschapper en geldschieter. Beide ego’s worden groter, sterker, eervoller, relevanter
  2. Verdeel groot project in deelprojecten.
  3. Ken het Fondsenboek. Ken spelregels o.a. bij NWO. Ken de steekwoorden die dat seizoen in de mode zijn. Schrijf in de aanvraag desnoods naar die steekwoorden toe.
  4. Me too: laat zien dat Fondsen A,B,C al de deelproject X, Y, Z meedoen
  5. Marketing is een dagelijkse taak, tevens een struggle for life.
  6. De geldschieter wint zelf aan status, warmt zich aan jouw deskundigheid.
  7. Wetenschapper toont relevantie van studie, vakgebied, verhaal.

 

 

 

 

3) Financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom. Randvoorwaarden financiering

  1. Creëren van een win-win situatie voor wetenschapper en geldschieter. Beide ego’s worden groter, sterker, eervoller, relevanter
  2. Verdeel groot project in deelprojecten.
  3. Ken het Fondsenboek. Ken spelregels o.a. bij NWO. Ken de steekwoorden die dat seizoen in de mode zijn. Schrijf in de aanvraag desnoods naar die steekwoorden toe.
  4. Me too: laat zien dat Fondsen A,B,C al de deelproject X, Y, Z meedoen
  5. Marketing is een dagelijkse taak, tevens een struggle for life.
  6. De geldschieter wint zelf aan status, warmt zich aan jouw deskundigheid.
  7. Wetenschapper toont relevantie van studie, vakgebied, verhaal.
  8. Wees Koning, geen bedelaar.

 

 

4) Voorbeelden

Boek over Bedrijvige Musea:
http://www.boekman.nl/publicaties_bedrijvigemusea.html

 

Eerste geldstroom, overheid aan universiteiten, decentraal, met bestedingsvrijheid:
http://www.onderzoekinformatie.nl/nl/oi/landschap/inhoud/financiering/eerste_geldstroom/

 

Tweede geldstroom, indirect, o.a. NWO, KNAW. Modegevoelig.
http://www.onderzoekinformatie.nl/nl/oi/landschap/inhoud/financiering/tweede_geldstroom/

 

Derde geldstroom bij Fondsen, instellingen, bedrijven.

Fondsenboek.

Wie kent wie in de wereld van de Fondsen?

Probeer contact te leggen met medewerkers in Bureaus van de fondsen?

Inside information is goud waard.

 

Instanties (non-profit, overheid, diensten).

Vraag advies aan instanties die eerder al goed gescoord hebben.

Welke maatschappelijke instellingen hebben nog cash te verdelen?

 

Bedrijfsleven.

Bedrijfsleven wil graag de eigen naam verbinen aan goede, grote, cultuur-rijke projecten.

Jubileum van bedrijf of van persoon? Project? Aansluiten bij bestaande behoefte ? Feestelijk uitpakken.

 

 

Methode


Steeds opnieuw mensen ontmoeten, aanspreken, schrijven, bellen, contacten warm houden, business clubs bezoeken, borrels, cruisen en mensen aanspreken.

 

 

Eigen licht niet onder de korenmaat houden.

Beetje stoer doen en je verhaal houden.

 

Brengen en halen.

EERST BRENGEN, dan pas halen.

 

 

 

 

 

 

5) Sapere aude! Habe Muth

 

Creativiteit.


Doorzettingsvermogen.


Vind De Geheime Link, de geheime toegang, de kans, de niche.

 

Gebruik onbeschaamd de Vitamine R van Relaties. Wees een Jan Zonder Vrees:  “Beter een blauwtje lopen dan een groentje blijven”

 

Onderzoeker / Wetenschapper: Zet je zelf flink, op zijn “Amerikaans” in het zonnetje, laat je licht schijnen, geef kennis gratis weg, vrijuit, als een zachte vruchtbare lenteregen.

 

“Habe Muth: (Immanuel Kant)

Gebruik Google en andere resources van Internet.

= +++++ =

 

Praktisch project:

 

VOC gebouw, Oude Hoogstraat bij Kloveniersburgwal,

geboortegrond van vroeg-kapitalisme met:

aandelen, handel in aandelen, durf-kapitaal

multinational

taakverdeling

 

 

Met vlak bij op de Dam de Beurs en de Wisselbank. Dat zijn de ingrediënten van rijkdom!

"De VOC mentaliteit" (J.P. Balkenende) maant ons de donkere zijde ook te belichten. J.P. Coen, massamoorden

 

Gouden Eeuw Colloqium, 8 oktober 2009

=

 

Notities nav de discussie:

VOC project spreekt aan. Belang van een VOC presentatie kan groot zijn. Momenteel hebben veel inwoners van de VS de bril op van Fox TV Network, ultra rechts kapitalistisch conservatief. Die TV kijkers zien Amsterdam als een poel van links verderf. Wij kunnen een ander, meer gecompliceerd en breder verhaal vertellen.

Het VOC gebouw presenteren als een bron van rauw kapitalisme kan verfrissend werken. En we hebben net gezien wat rauw kapitalisme voor effecten heeft op de wereld-economie! UvA heeft genoeg kennis in huis om een fascinerend veelzijdig verhaal te vertellen. Over VOC, vroeg-kapitalisme en organisatietalent.

Misschien een video- of computer zuil in de binnenhof van het VOC gebouw? Of binnen ?

Probleem is welke sprekende historische voorwerpen te tonen die het VOC verleden doen herleven. Bestaan die? Uitleenbaar door derde organisaties?

Veel reacties komen neer op de stelling: "Ik ben opgeleid als wetenschapper, om research te doen en onderwijs te geven, niet om PR te doen. Dat vraagt te veel uren van mijn werkweek."

Na verloop van tijd kwam de gedachte op dat men binnen de UvA wellicht genoeg deskundigheid in huis heeft: bij communicatiewetenschappen, bij erfgoed studies, bij het stafbureau PR, etc. Een deel van de taken kan als project worden opgedragen aan masterstudenten die marktgeorienteerd zijn.

Zie rechts: 1931 Abraham Storck (1644 Amsterdam 1708)
Het scheepgaan van de compagnietroepen bij de Montelbaanstoren, circa 1680, aangekocht door Vereniging Rembrandt voor het AHM. Goed artikel over VOC door

Roelof van Gelder, 'Aanmonsteren bij de VOC : belevenissen van een Duitse matroos' In: Ons Amsterdam 54(2002) nr. 3 (maart ) p. 108-111 : ill.

Een jaar later verscheen van dezelfde auteur het boek:

Roelof van Gelder, Naporra's omweg : het leven van een VOC-matroos (1731-1793). - Amsterdam [etc.] : Atlas, 2003. - 525 p. : ill. ; 24 cm + stofomslag.

(met dank aan AHM).

 

Dit waren enige notities en gedachten door:

Drs. Kees Kaldenbach
Haarlemmermeerstraat 83 hs
1058 JS Amsterdam
kalden@xs4all.nl

===== tel. =====
tel 020 - 669 8119

06 2868 9775

 

 

Samenvatting voor de eerdere Gouden Eeuw Colloqium aankodiging:

 

Titel: Een goed belegde boterham verdienen met de Gouden Eeuw

Drs. Kees Kaldenbach, vrij gevestigd kunsthistoricus, Amsterdam.

 

In een tijd van verminderende geldstromen vanuit de overheid is het noodzakelijk voor onderzoekers, instellingen en ondernemers om een optimale inventiviteit te ontwikkelen en onvervaard de markt te betreden.

Een van de grote schatten in onze cultuur en samenleving is onze erfenis van de Gouden Eeuw in de vorm van historische (kunst)voorwerpen, architectuur, instituties en tradities. Naar mijn mening is er in de markt, ook in de huidige economie ruim plaats voor het ontwikkelen van projecten, presentaties en levensvatbare plaatsen van herinnering / bezinning / hoop. Een van de plekken in de stad die bijvoorbeeld rijp zijn voor ontwikkeling als magneet voor de toeristische branche is het VOC hoofdkantoor in de Oude Doelenstraat, nu in gebruik als een UvA gebouw.

In deze lezing introduceer ik  een aantal Good Practices / Bad practices van instituties die zich (tevens) bezig houden met de Gouden Eeuw. Verder praktische stappen qua inhoud & presentatie van thema’s en erfenissen uit de Gouden Eeuw. Verder ga ik ook in op financiering met 1e, 2e, 3e geldstroom en ik noem voorbeelden van mogelijkheden. Tenslotte pleit ik voor gewoon stoer beginnen met projecten: Sapere aude! Habe Muth

 

Biografie.

Kees Kaldenbach (1953), was als kind van 7 al gefascineerd door beeldende kunst en volgde de Pedagogische Academie.  Publiceerde eerste artikelen over kunst  in 1982 en studeerde daarna Kunstgeschiedenis, met als zwaartepunt schilderkunst van de zeventiende eeuw. Artikelenlijst zie google: Kees Kaldenbach + author.

Ontwikkelde vanaf 1997 een zeer grote web site op http://www.xs4all.nl/~kalden/ Deze encyclopedische site over Vermeer en Delft is gratis, meertalig, ongeveer 1500 elementen groot, waaronder de aanklikbare plattegrond van Delft, het complete digitale meesterboek van het St Lucasgilde en het Digitale Woonhuis Vermeer, gebouwd in samenwerking met het Rijksmuseum, Amsterdam.
Leidt nu het bedrijf Private Art Tours, waarin kennis over kunst, geschiedenis en architectuur wordt gepresenteerd met passie. Tevens actief als holistisch masseur en verbonden met Biodanza.

 

==============

More info about the author click author.

 

This page launched September 9, 2009. Updated 9 okt 2009. Update 22 feb. 2013

 

Research and copyright by Kaldenbach. A full presentation is on view at www.xs4all.nl/~kalden/