Artikel door Drs Kees Kaldenbach, gepubliceerd maart 2010 in het
KVLO tijdschrift voor Gymleraren. En online op www.kvlo.nl
Op de binnenmuur van een
kleine danszaal aan de Lorenzkade in Haarlem staat de volgende tekst
levensgroot geschilderd, als een beginselverklaring en lofzang op het volle
leven:
“Work like you don’t need the money.
Love like you’ve never been hurt.
Dance like you do when nobody is watching”.
Kijk, daar wil ik zijn. Dat
is thuiskomen. Met een U-bocht constructie van 40 jaar ben ik teruggekeerd naar
dat soort dans- en gymzalen waar alternatief lichaamswerk wordt gedaan, en met
name Biodanza (straks meer over wat Biodanza precies is).
(Foto door auteur in de danszaal aan de Lorenzkade in Haarlem)
Gymles, zo hoor ik van de
redactieleden van het KVLO-tijdschrift, wordt tegenwoordig in de meeste
gevallen leuk en didactisch verantwoord onderwezen. Het wordt draaglijk en
aangenaam gemaakt voor de minderheid van schoolkinderen, die uit zichzelf niet
zo heel erg goed kunnen meekomen tijdens de gymles.
Gymleraren van de huidige
generatie hoeven zich door dit kritische artikel niet in de kuif gepikt te voelen, want we spreken hier
over de resultaten van gymles-didactiek zoals die werd bedreven in de jaren
1960-1975. Zelf ben ik van het bouwjaar 1953 en heb alles wat gym betreft uit
kwaadheid en zelfbescherming gedurende ruim 30 jaar op ruim een kilometer
afstand gehouden.
In dit artikel ga ik –
met als startpunt mijn eigen negatieve ervaring - op onderzoek naar cijfermateriaal
en statements (= persoonlijke verklaringen) over hoe de gymles
ervaren is - voor enerzijds de kinderen die goed waren in sport en anderzijds
voor die kleine minderheid van schoolkinderen die tijdens hun schoolcarrière in
de standaard gymles behoorlijk buiten de boot zijn gevallen, niet goed konden
meekomen.
In gesprekken met deelnemers
aan Biodanza (ja, straks leg ik even uit wat dat is) valt het me op dat er een
vrij stevige scheiding is tussen enerzijds deelnemers die gym geweldig vonden
(en dus altijd graag aan sport en spel hebben gedaan) en Biodanza-deelnemers
voor wie het in veel gevallen voor het eerst in hun leven leuk en prettig is om
in een dans- of gymzaal te zijn.
Dit artikel toont met een
reeks van statements en met een wetenschappelijk onderzoek aan dat Biodanza -
en andere vormen van dans en alternatief bewegen geschikt zijn om ALLE
schoolkinderen binnen boord te houden en een goede plek van “thuiskomen” te
geven in het bewegingsonderwijs.
Stellingen vooraf
Stelling 1, vooraf, dus op
basis van een inschatting: De overgrote meerderheid, tegen de 90% van
schoolkinderen heeft de standaard gymles met veel competitie als heerlijk
ervaren.
Om die stelling te
onderzoeken heb ik random straat-interviews gehouden in Amsterdam (zie onder en
zie noot 1).
Stelling 2, vooraf: Een
minderheid van naar schatting 10% van schoolkinderen heeft de gymles ervaren
als een straf, als vernedering en ontheemding.
Om die stelling te
onderzoeken heb ik in random straat-interviews gehouden in Amsterdam en in een
kring van Biodanza een aantal interviews gehouden. (Noot 2).
Stelling 3: Biodanza en
andere vormen van alternatief lichaamswerk hebben kwaliteiten in huis die bij
die laatstgenoemde minderheidsgroep het gevoel van ontheemding kan
transformeren in een gevoel van “thuiskomen”.
Om die stelling te
onderzoeken heb ik in een kring van Biodanza interviews gehouden. (Noot 3).
Alternatief lichaamswerk
Onder alternatief
lichaamswerk versta ik hier onder andere: expressieve dans, vrije
Latina-ritme-dansen, rebirthing, ademwerk, tribal dance, het aangepaste
bewegingsonderwijs in kringen van Vrije Scholen (Rudolf Steiner), tantrische
werkvormen, vrije beweging met muziek en percussie, creatieve bewegingen. Dit
zijn in het algemeen holistische stromingen (holos is het Griekse woord voor
geheel, heelheid). Ook Biodanza hoort tot die groep van alternatief
lichaamswerk. Wat is Biodanza precies?
Biodanza op het strand, Zandvoort. Zomer 2009.
Biodanza
Biodanza is een dansvorm
gericht op de beleving van het hier en nu, een ervaring van intens
voelen en levend zijn, in het contact met jezelf, de ander, de groep. De
beweging begint naar buiten, ritmisch, actief en speels, en is uitnodigend om
jezelf te laten zien, je ruimte in te nemen. Langzaam verstilt de dans in de
zachtheid van een melodie en is de beweging meer naar binnen gericht.
(Noot 4).
Biodanza opent altijd in een
kring van mensen die elkaar hand vasthouden en elkaar met de ogen verwelkomen.
De docent geeft les en leidt de oefeningen in. De dansers zwijgen de hele les -
om goed in het lichaam te gaan. Wat in de les gebeurt is een viering van het
volle leven en het “ervaren van de poëzie van het leven”, in een systeem van dans en beweging dat de
deelnemers uitnodigt tot twee schijnbaar tegengestelde bewegingen:
Enerzijds werkt Biodanza met
een beweging die naar binnen toe gericht is, die van binnen gevoel oproept, in
de vorm van verstilling en regressie naar de periode van het vroege kind-zijn. Weggaan uit het hoofd naar
het gevoel. Denk daarbij o.a. aan begeleiding met muziek van Enya, Keltische
fluit, Indiaanse percussie.
Anderzijds kent Biodanza een
dansvorm gericht op ontmoeting met de andere deelnemers, met oogcontact en
bewegingscontact, met of zonder aanrakingen. Van daaruit weten de dansers zich
uitgenodigd een eigen plaats in de groep en in wereld te ontdekken. Die aanpak
geeft ruimte voor contact en groei met speelse, humane, creatieve
mogelijkheden. Vele, vele soorten muziek zijn daarvoor bruikbaar, van Queen en
Latijnse muziek tot Foxtrot, jaren 50-filmmuziek tot Klassiek.
Zoals ik zelf de laatste
vijf jaar heb mogen meemaken): dansen zonder danspasjes, opbloeien in
communicatie, poëtisch en speels
worden, compassie ontwikkelen, lichaamstaal ontwikkelen, bewegingen laten
spiegelen, zichzelf bespiegelen. Aantrekken, beleven en loslaten. Spelen als
vrij spel te ervaren, om empathie laten groeien, het eigen niveau leren
accepteren en waarderen, voelen, gronden, ademen, mediteren in beweging. Van
binnen duistere plekken tegenkomen en daar voor niet weglopen. Om te ontluiken
als completer mens. Omarmend. Met ontmoeten en insluiten, en dus niet
uitsluiten. Die alternatieve aanpak is gericht op liefdevol zijn en samenwerken
zonder dat de ander een spel hoeft te winnen of verliezen. Compassie. De ander
iets schenken. Inzicht, humaniteit.
Biodanza is in
Latijns-Amerika ontwikkeld door de psycholoog Rolando Toro. Aanvankelijk is
zijn systeem voor volwassenen ontwikkeld, voor “normale” mensen maar ook voor
groepen gevangenen en psychiatrische patiënten. De effecten bleken zo heilzaam
en transformerend te zijn, dat de beweging wereldwijd explosief is gegroeid.
(Noot 4)
Voor schoolkinderen zijn er
de laatste tijd ook aangepaste vormen ontwikkeld.
Vanuit mijn eigen ervaring
heb ik de drie bovenstaande stellingen geformuleerd; de gegeven antwoorden
staan hieronder.
Vraag 1: (letterlijk
gesteld, dus zonder sturende woorden in de vraag): “Hoe vond u de gymles
vroeger op lagere school en middelbare school?”
Antwoorden uit random interviews gehouden in Amsterdam, november 2009. N=
43 personen, vrouwen en mannen in de leeftijdsgroep 40 – 70 jaar.
Totaal 43 personen
|
Leuk / heel leuk
|
Matig / neutraal
|
Overwegend slechte
herinneringen
|
Weet niet / heb weinig
gymles gehad
|
Man
|
15x = 34%
|
1x = 2,4%
|
1x = 2,4%
|
2x = 4,7%
|
Vrouw
|
19x = 44%
|
2x = 4,7%
|
2x = 4,7%
|
1x = 2,4%
|
Totaal
|
34x = 79%
|
3x = 6,8%
|
3x = 6,8%
|
3x = 6,8%
|
Vraag 2 bij stelling 2,
gesteld in kring van Biodanza: “Hoe vond u de gymles vroeger op lagere school
en middelbare school?”
13 deelnemers. De groep met negatieve ervaringen blijkt relatief sterk
over-vertegenwoordigd in deze Biodanza groep, namelijk 5 op de 14 = 36%.
|
Leeft. m/v
|
Over gymles
|
Over Biodanza
|
|
|
|
|
Giovanna
|
46, vr
|
Gym, dat was een probleem.
Ik was onzeker, niet geaard.
|
Vrijer bewegen, gevoel en
contact, luisteren naar je lichaam
|
Marjolein
|
46, vr
|
Mwa. Vreselijk die
klimrek-apparaten. Balsport wel OK.
|
Ik vind mezelf en iedereen
prachtig. Hartje gaat open
|
Kees (auteur)
|
56, m
|
Strafkamp. 99%
competitiestrijd en 1% compassie.
|
Heerlijkheid. Speeltuin.
Emotie.
|
Suzanne
|
48, vr
|
Prestatiedwang als
negatief ervaren. Verder neutrale gevoelens over gymles.
|
Zijn wie je bent.
|
Wieke
|
51, vr
|
Niet zo leuk, met name
ellende bij oefeningen op ringen, bok, brug. Balspelen wel leuk.
|
Aanlokkelijk, bewegen op
een vrije manier
|
De groep met positieve ervaringen over de gewone gymles is relatief kleiner
in deze Biodanza-groep, namelijk 9 op de 14 = 64%.
Susan
|
Ca 40, vr
|
Ik was een van de captains
bij sport. Altijd heerlijk.
|
Ben nu bijna afgestudeerd
als lerares Biodanza.
|
Dorien
|
46, vr
|
Neutraal, maar niet
geweldig.
|
Blij, creatief, vrijheid,
alles mag. Samen het pad bewandelen in feedback.
|
Jeroen
|
61, m
|
Leuk bewegen.
|
Vooral genieten van
stilte. Intimiteit, warmte, contact.
|
Paul
|
56, m
|
Positief, plezier, rennen.
|
Bewegen vanuit het gevoel
van het lichaam, het laten bewegen in contact.
|
Leo
|
49, m
|
Heel erg leuk. Genieten.
Ik was er goed in.
|
Contact maken. Volledig
genieten. Opgaan in muziek en dans.
|
Rina
|
57, vr
|
Leuk, ik was goed in gym,
atletiek en zwemmen.
|
Bewegen vanuit gevoel, in
vrijheid, contact met de ander.
|
Roel
|
44, m
|
Gym was leuk. Ik was redelijk goed in
sport.
|
Complete expressie, muziek
en contact.
|
Sjaak
|
45, vr
|
Gym was wel leuk. Minder
was dat je werd afgerekend op prestaties. Nooit gekozen bij teamsporten.
|
Vrij bewegen,
gelijkwaardig, in contact met jezelf en met anderen.
|
Wim
|
44, m
|
Regels waren fijn.
Wisselend succes met verschillende leraren
|
Afstemmen op groepsgevoel.
Ontwikkelingen zien.
|
Een boeiende subset bestaat
uit de huidige generatie van Biodanza-leraren. Zes random gekozen docenten
hebben dit geantwoord op mijn e-mail-vragenlijst.
|
|
Over gymles
|
Over Biodanza
|
Geeft les in
|
Paul
|
Ca 50, m.
|
“Gymles was in Engeland
uiterst competitief. De hele school was sports-oriented. Gelukkig was ik een sterke sporter.”
|
“Thuiskomen. Zachtheid.”
|
Amstelveen
|
Mariette
|
Ca 40?, vr.
|
“Turnen was positief, maar
het eeuwige softbal was vervelend. Sport een lichaam dat zich in het zweet
aan het werken is en een hoofd die een strijd houdt tussen ik wil ermee
stoppen of nog even doorzetten.”
|
“Biodanza vind ik heel erg
fijn omdat ik daar mijn plezier in bewegen combineer met gevoel en
creativiteit. Ik ben het helemaal.”
|
Amsterdam
|
Yvonne
|
Ca 40? Vr.
|
“Ik was altijd erg
ongelukkig met de gymles, ik voelde me verloren, bepaald niet sportief, sterk
en lenig.”
|
Is nu succesvol docent
Biodanza.
|
Arnhem
|
Monica
|
Ca 40, vr
|
“Ik was top in gym. Hoogbegaafd in 'bewegingskunde'. Maar zoals bij
zoveel 'winners' was er ook sprake van een diepgewortelde onzekerheid. Hoe ik
ook presteerde en zegevierde.”
|
“Daar had ik nou juist
Biodanza voor nodig...om die diepere bronnen te gaan voelen...van uiterlijke
prestatie naar innerlijk gewaarworden en voelen en leren vertrouwen op en
liefhebben, dat wat er van binnen leeft, in hart en ziel en lichaam!”
|
Amstelveen
|
Beatrix
|
Ca 40, vr.
|
“Gym altijd een
favoriete les op school. Vooral de variatie in de verschillende sporten vond
ik geweldig. Iedere gymles was weer een verrassing.”
|
“Biodanza is heerlijk door
de stimulerende muziek en de vrijheid om jezelf tot expressie te
mogen brengen. Met individuele en gezelschaps- elementen. Het traint de
zintuigen, helpt je gevoelens te laten stromen en op een natuurlijke manier
tot uiting te brengen. Biodanza is voor mij de ultieme manier om met lichaam
en ziel in beweging te zijn.”
|
Alkmaar
|
Rasal
|
Ca. 50, m
|
Sportman. Deed in Engeland
aan agressieve vechtsport. Realiseerde zich opeens: waarom zou ik die ander
in elkaar willen slaan?
|
Nu didactisch docent
Biodanza.
|
Alkmaar
|
Een
aparte vermelding met stip is voor Esther (vrouw, 52 jaar). Ze werd geboren met
een lichaam waaraan links het onderbeen ontbrak en rechts de hand zeer klein
is. Goed verstand overigens. Ging in een rolstoel naar een aangepaste
middelbare school. Kon na heer 21ste haar beenprothese niet meer gebruiken en
werd permanent aan een rolstoel gekluisterd.
|
|
Over
Gymles
|
Over
Biodanza
|
Amstelveen
|
Esther,
|
52,
vr
|
Moest van de gymmeester
gewoon meedoen met de gymles, klimmen in het rek, waar ze uit donderde en ook
in de ringen waar ze baf! uit viel, Ook op de bok. Leerde valtechnieken. De
docent was fel en nu ziet ze dat als een leuke situatie en een goede
uitdaging.
|
In de Biodanza les danst
ze in een rolstoel en heel soms een paar minuten los staande of liggend.
“Biodanza geeft me een heleboel. Ik heb mijn lijf beter leren kennen en leren
accepteren. Ik ben bewuster dat ik er zijn mag. Minder prestatiegericht.
Biodanza: ik lust er wel pap van!“
|
Les in Amstelveen
|
Voor
de anderen in de Biodanza-les is Esther intussen een stralende bron van
inspiratie en een ontroerende “biodancera”.
Wetenschappelijk
onderzoek
Dr.
Marcus Stuck onderzocht in Leipzig de lange-termijn effecten van Biodanza op de
deelnemers op gebied van gezondheid en geluk, en die effecten werden
statistisch bewerkt met een Aerobics groep als controlegroep. Het resultaat
staat op Internet, in het Duits. Er blijken zeer positieve resultaten te zijn
op korte termijn maar ook op lange termijn. (Noot 6)
Biodanza is er voor
volwassenen, vaak voor mensen van boven de 30. Het mooie is dat er momenteel
ook Biodanza voor kinderen bestaat. (Noten 7 en 8).
Herinnering van de auteur
Eigenlijk ben ik nog steeds
van grrr. De serie gymlessen die ik zelf tussen 1960 en 1975 heb meegemaakt
bestonden voor in mijn herinnering voor 99% uit competitiestrijd en 1%
compassie. Wat ik meemaakte was “survival of the fittest”, achtereenvolgens op de lagere school, ULO, HAVO en
Pedagogische Academie (daar overigens in beperkte mate want er werd daar ook
een beetje aan volksdansen gedaan).
Uiteraard waren er andere
kinderen en scholieren en studenten in mijn school-leerjaren die de gymles elke
keer weer heerlijk vonden en echt genoten hebben.
De gymles van toen (let op,
ik spreek niet over het hier en nu) is in mijn eigen lange schoolervaring zelden uitgestegen boven het
niveau van blote strijd, domme competitie en vormde dus in het slechtste geval
een trainingskamp waarin de latent aanwezige sterke-jongens pikorde in de klas
door slecht onderwijs en slecht voorbeeld kon gedijen en ontsporen.
Het gedrag van mens tot mens
werd er verwrongen tot een karikatuur van wat het is waarlijk mens te zijn. In
die “foute” gymles ontstond steeds een hernieuwde pikorde en die heeft daarop
in de volgende schooldagen een bepalende invloed op de verhoudingen en op het
groepsgedrag op de speelplaats. Met opnieuw 99% competitiestrijd en 1%
compassie.
Voor de minder geslaagde
gymkindjes werd dat type competitieve gymles een terugkerend heftig moment op
het weekrooster vol basisangst en buikpijn. Het werd dan een hobbesiaans en
darwiniaans hellecircus waarin de sterke kinderen in de klas het coûte que coûte wilden winnen - om held te zijn en die overige kindertjes - de zwakkeren -
weer eens goed op hun plaats te zetten.
Gymleraren van toen? In mijn
beste herinnering een verzameling grimmige Feldwebels die met stokken op de grond
beukten en zo voor de hijgende meute het tempo aangaven van gehoorzaam
rondrennen in cirkels. En in een volgend onderdeel van de gymles de kinderen
uitnodigen elkaar te verslaan. Keer op keer.
Geesteshouding: Darwiniaans,
Hobbesiaans
Ik ga nu verder in op het
laatste punt, “survival of the fittest” en probeer te onderzoeken wat de achterliggende geesteshouding kon
zijn. Filosofisch gezien was dat soort gymles - denk ik - een herhaalde
brainwashing in hoe de ander - of het andere team te beschouwen: Als een
tegenstander. Om te verslaan.
Competitie is een
aangeleerde vorm van hoe je in de wereld kunt staan. Competitie stoelt op
keuzes en denkbeelden. Die zijn o.a. beschreven door Charles Darwin (1809-1882)
met zijn harde les van “survival of the fittest”. Terug-redenerend vanaf nu hebben de docenten van
toen bepaalde keuzes gemaakt richting Darwin en de geest van competitief
handelen.
In de doorsnee gymles waren
er - zoals ik toen heb meegemaakt - veel verliezers en een enkele winnaar - dat
werden de top dogs. Die kinderen
leerden op de gymles bewust of onbewust dat zelf winnen en anderen laten
verliezen heel gewoon is. Het was vanaf het begin een houding van onderscheid,
van afscheiding, een selectieproces en verwijdering tussen wij en zij, ik en
jij. Een training in hard worden, verslaan en leren incasseren.
Voor de kleinere groep
kindjes die van nature – en op zielsniveau - niet agressief en
competetief zijn ingesteld, begon de terugkerende vernedering overigens vaak al
bij het selecteren van tegen elkaar spelende teams. De gymmeester wees onder de
kinderen twee captains aan en die kozen op hun beurt een team van vechtlustige,
fitte kindjes, de winners. Er
zijn kinderen, ik zweer het je, die een heel schoolleven lang als laatste
worden gekozen. Ik ken er een aantal (moi incluis). Die achterblijvende kinderen hebben gaandeweg een minder
positieve kijk op gymleraren gekregen.
Wat heeft de gymleraren
bewogen om die didactische aanpak te kiezen? Hiervoor is Darwin al genoemd.
Hardheid was mogelijk een voorbereiding op een harde boze competitieve
buitenwereld. Die toestand van oorlog van allen tegen allen (bellum omnium
in omnes) werd een paar eeuwen
daarvoor ook beschreven door de filosoof Thomas Hobbes (1588-1679) in zijn boek De Cive. Dat werk schetst een
voorbereiding op de rauwe wereld waarin “homine homo lupus est”, de mens voor andere mensen een wolf is. Hobbes
leefde overigens zelf tijdens de Engelse burgeroorlog, en dat soort omgeving
helpt vanzelfsprekend niet echt om een positief en beeld te krijgen van de
medemens.
Ethologie
De bioloog en onderzoeker
van het gedrag van mensapen Frans de Waal, die momenteel zeer invloedrijk is,
geeft een geheel andere visie op de vraag of de mens op de eerste plaats een
wolf is - of daarentegen van nature een invoelend, behulpzaam sociaal wezen.
Frans de Waal houdt staande
dat de kwaliteit van aap-zijn en mens-zijn en van diens positie in een sociale
groep staat of valt met
compassie, invoelen, hulp bieden en daardoor in de groep sociaal krediet en
allianties opbouwen. Frans de Waal beschrijft ook wat hard en stug gedrag
teweeg brengt. Hij heeft patronen van dominantie, bluf- en imponeergedrag
waargenomen bij chimpansees bij het zoeken van coalities voor het bereiken van
een doel. Het voordeel van het bestuderen van chimpansees is dat ze erg
transparant zijn. Het nadeel van mensen en mensenkinderen is dat ze ook een
hard politiek programma kunnen hebben maar vaak sluw zijn en omwegen
bewandelen. Zojuist verscheen het nieuwste
boek van Frans de Waal over de waarde en de rol van invoelingsvermogen: Een
tijd voor empathie (Noot 5).
En nu voor de uitsmijter
Aan het einde van de
middelbare school was ik 19 jaar, een zachtaardige man, en had ik de
idealistische en hooggestemde gedachte een betere onderwijzer te willen zijn voor de komende generatie
kinderen dan ik zelf ooit had gehad. Dus ging ik in 1972 naar de Pedagogische
Academie in Bergen, Noord-Holland. Onderdeel van het lespakket waren de
gymlessen van het actieve en macho docententeam “Hiep en Huik”. Een breed
pakket met zaaloefeningen, balspelen, veldsport en een beetje theorie.
In 1976 kwam ik voor de klas
te staan als onderwijzer-invaller in Amsterdam-Centrum en Amsterdam-West. Twee
dagen hier, twee weken daar - en zo ging het een jaar lang door. Zelden ben ik
zo op mijn bek gegaan. Een vol jaar lang was het een strijd om orde te houden
met het krijtje in de hand en met stemverheffing. De meest zichtbare en
sprekende wanorde ontstond, jawel, u raad het al, in de gymlessen. Als het voor
de klas uit de hand loopt, dan is dat wel zeer beeldend zichtbaar in de gymles.
Na een vol jaar stopte ik met het onderwijzerschap. Een wijs besluit. Zeer
realistische en enge gymles-dromen achtervolgden mij nog jarenlang.
Conclusies / Leermoment
Wat is het leermoment?
1) Er zat een ernstige
weeffout in de gym-didactiek in de jaren 1960-1970. Voor de generatie mensen
die nu 40-70 jaar oud is was de gymles voor ca 90% positief of neutraal en voor
ca 10% een crime.
2) Biodanza geeft nu
mogelijkheden om ook die 10% mensen te bereiken die het niet “maken” in de
gewone gymles. Ook bestaat er Biodanza voor kinderen.
3) Mensen die vroeger in de
gymles uit de boot zijn gevallen vinden nu met een U-bocht constructie via
Biodanza de weg terug naar de gymzaal en danszaal.
Hieronder een kort voorbeeld van een rug- en bilmassage, januari 2013.
= = = = =
Over de auteur: Drs. Kees
Kaldenbach werd geboren 1953. Momenteel o.a. schrijver, kunsthistoricus en
holistisch masseur. Ook actief in Tantra en Biodanza.
=
= = = = =
Noot 1. Antwoorden uit random interviews gehouden in Amsterdam, november 2009. N=
43 personen, in een exit poll bij het halen van de griepprik in Amsterdam.
Leeftijdsgroep is gekozen wegens aansluiting bij de geïnterviewde
leeftijdsgroep binnen Biodanza.
Noot 2. Zie noot 1. Antwoorden
uit random interviews ook
gehouden in een groep in Haarlem, november 2009. N= 13 personen.
Noot 3. Antwoorden uit random interviews gehouden in Haarlem (13 personen),
Amsterdam (2 personen) en per e-mail (5 personen), in november 2009.
Noot 4. Zojuist is
verschenen: Rolando Toro, Biodanza. Muziek, beweging en expressieve
communicatie voor een harmonieuze ontwikkeling van de persoonlijkheid, Uitg. De Zaak, Groningen, 2009.
Rolando Toro is de
stichter van de beweging en geeft zelf deze definitie op p. 25: “Biodanza is
een systeem van menselijke integratie en vernieuwing van het organisme, van affectieve heropvoeding en het opnieuw leren van de oorspronkelijke functies van het leven. Haar methodologie (de leer van de te volgen
methodes) bestaat uit het opwekken van integrerende vivencia’s door middel van muziek, zang, beweging en
ontmoetingssituaties binnen een groep.”
Noot 5. Zie Frans de Waal, “Chimpanzee
politics”, 1982. "Politicians are
vociferous about their ideals and promises but are careful not to disclose
personal aspirations for power. Chimpanzees on the other hand, are quite
blatant about their baser motives. Their interest in power is not greater than
that of humans; it is just more obvious."
Zijn nieuwste boek, 2009 heet: Een tijd voor empathie. Over aanhankelijkheid, waarbij in het brein van
mensapen precies dezelfde gebieden actief worden als bij de mens.
Noot
6. Dr. Marcus Stuck uit Berlijn onderzocht in Leipzig de lange-termijn effecten
van Biodanza op de deelnemers, statistisch onderzocht met een Aerobics groep
als controlegroep. Het resultaat staat (zie ook Google: Marcus Stuck Biodanza)
http://www.schibri.de/?a=bookviewer&ISBN=978-3-937895-91-8
Noot
7.
Google
deze zoektermen:
Biodanza
voor kinderen
Meditatie
voor kinderen.
Noot 8.
Dominique
van Breenen heeft zijn eindscriptie voor de Biodanza opleiding geschreven over
Biodanza en Sport.
Dit artikel werd gepubliceerd in het KVLO tijdschrift, maart 2010 onder de titel: Ontheemding en daarna “thuiskomen”. Statements over gym en alternatief lichaamswerk, met name Biodanza. Zie Responsen op dit artikel. Klik hier voor foto-opnames van de Biodanza serie op het strand in Zandvoort. Fotografie op de Zandvoort-sessie o.a. door Kees Kaldenbach. Biozanza met Ursula in Amsterdam. Haarlemmers... let op... Susan is ook een heel goede docent - die af en toe lessen geeft in Haarlem: en zie ook www.Idanza.nl. Kundalini-schokjes zijn leuke bijwerkingen, uitgelegd door Reich. Een artikel over de waarde van Gymles en de waarde van Biodanza. Over de auteur: Dit is een artikel van Kees, een Biodanza danser (wij noemen dat in onze Biodanza kring in het Spaans: 'een biodancero') die de laatste vijf jaar wekelijks van Biodanza proeft en daardoor lekker is gaan groeien en bloeien. Heeft in en om Amsterdam gedanst met tientallen docenten. Was aanwezig op het internationale biodanza congres met Rolando Toro in Vierhouten. Weet op dit gebied zo'n beetje van de hoed en de rand. Reactie,
vragen? Praktijk voor Toegepaste Massagekunst, Drs. Kees Kaldenbach, kalden@xs4all.nl
Haarlemmermeerstraat 83 hs, 1058 JS Amsterdam (bij het Surinameplein, ringweg
s106, tram 1 en 17). Zeven dagen per week geopend. tel 020 669 8119; mobiel
06 - 2868 9775.Speciale keuzemogelijkheden Ik geef deze massage op verschillende adressen: op mijn huisadres
(zie boven), of naar wens
in uw eigen huis of in uw hotelkamer. Masseur Kees Kaldenbach werkt samen met vele andere masseurs, vrouwen en mannen. Hij
werkt tevens als masseur in Amsterdam's beste en meest luxueuze
hotels en schoonheidsinstituten. Lichaam & Ziel is ingeschreven
bij de Kamer van Koophandel Amsterdam nr. 3419 6612. Update juli 2016.