Orange als telefoon provider Mooie advertenties - lousy service

 

'k Had een mobieltje nodig. In zee gegaan met Orange. Want hun winkeltjes zien er zo kek uit met die felle verlichting en die water-vissekommen en frisse jonge verkopers met hun snelle kapsel. Om maar niet te spreken van die optimale gevoelvolle, warme, menselijke, open communicatie in al hun advertenties.

Contractje afgesloten op 18 sept 2003, klein mobieltje mee naar huis. Alcatel, mini-formaat. Doet het ook nog leuk. Landelijke dekking niet optimaal - maar toch: im grossen und ganzen tevreden.

Oops! Knopje voor aannemen van het gesprek doet het niet meer na een paar weken en dat is voor mobiele bereikbaarheid toch een klein beetje lastig. "Geeft niets, mijnheer", kraait Orange klantenservice - "we sturen een portvrije enveloppe en dan komt alles kosteloos in orde".

Dan begint de film een "Kafka meets Orange" in een aflevering die een goede 7 weken duurt.

Orange stuurde een vervanend Alcatel toestel met het verzoek op een ANDER toestel "even" hun 06 technische dienst te bellen voor het inbrengen van de unlock code. Dat gesprek van vast naar mobiel duurt een half uur en wat voor cijfers en codes en operaties ze ook aan mij doorgeven - geen succes. Dus sturen ze ten einde raad een enveloppe voor het terugsturen. Waarop ze een volgend toestel sturen.

Dat zelfde recept wordt herhaald. Orange stuurt een vervangende Alcatel. Zelfde makke. Weer een maandagmorgentoestel dat niet unlocked kan worden. Weer een half uur bellen van vast naar mobiel. Want Orange belt NIET zomaar terug als je er om vraagt. "Nee mijnheer, daar kunnen we niet aan beginnen."

En weer wordt het recept herhaald. Ditmaal met een koerier. Met een tijdelijk Nokia vervangtoestel - dat na 2 weken de geest geeft.

En weer herhaald. Volgende Alcatel. Ook met een koerier. Werkt ook niet.

Totdat ik de technische dienst vraag ZELF het volgende Alcatel toestel te unlocken en waarachtig: de 5e keer stuurt men een werkend toestel. JOECHEI. Wolken drijven uiteen, de zon breekt door! Gefeliciteerd Orange!

Een aantal weken na het aflopen van het jaarcontract geeft de 5e Alcatel in de serie, die het dan een goed half jaar gedaan heeft, de geest en: Jawel! Orange wast de handen in onschuld en laat weten dat ze gegeven de termen van de garantie NIETS meer kunnen doen.

Dit is dus een portret van de firma Orange. Wat achter de fraaie reklame verborgen zit. Een firma die geen goed werkend toestel kan leveren en niet thuis is als het gaat regenen. Orange ten voeten uit.

O ja, voor 5 x een half uur bellen naar de 06 helplijn biedt men mij na 4 x schriftelijk verzoek de schamele fooi van 10,- Euro aan beltegoed. Nein danke.

 

Update 12 nov. 2004

 

Research and copyright by Kaldenbach. A full presentation is on view at www.xs4all.nl/~kalden/