Jacob Jordaens, Kruisiging / Crucifixion, c. 1620. Schilderij nu in Privéverzameling

 

'Een groote schildery uitbeeldende Christus aent cruys', Inde binnekeucken. Kamer C

of

'Een schildery uytbeeldende Christus aen't Cruys' Op de keldercamer. Kamer B

Een van deze twee schilderijen, waarschijnlijk de eerstgenoemde, is door Vermeer afgebeeld op een de achtergrond van zijn eigen schilderij Allegorie op het Geloof. Het betreft Jacob Jordaens, Kruisiging, ca. 1620. Het origineel van dit Jordaens-schilderij bevindt zich nu in een particuliere verzameling, de Terningh collectie, Antwerpen. Vermeer kan een verkleinde kopie hebben bezeten.

Het is wonderlijk dat dit voorwerp in huize Thins/Vermeer niet in de Groote zael, Kamer I was geplaatst, maar in de veel kleinere binnekeucken (of in de nog kleinere 'op de kelderkamer'. In de binnenkeuken hing ook het goudleer, dat ook werd afgebeeld op de Allegorie op het Geloof.

Het schilderij 'Allegorie op het Geloof' van Vermeer is door een aantal critici wel zijn enige artistieke vergissing genoemd, omdat de scene zich met de slang en het pathetische gebaar zich ver verwijdert van een aannemelijk Hollands interieur-gezicht. Het schilderij is wellicht besteld in de kring van de Jezuieten in Delft, die net zoiets spectaculairs wilden als 'De kunstenaar in zijn studio' (Wien).

 

Noot : Dit voorwerp is als onderdeel van de Vermeer-inventaris op 29 februari 1676 in Delft opgeschreven door de klerk van notaris J. van Veen, in het huis aan de Oude Langendijk, hoek Molenpoort van de kort daarvoor overleden schilder Johannes Vermeer. Op dat moment woonde zijn vrouw Catherina daar nog met 11 kinderen en haar moeder, Maria Thins.

De transcriptie van dit voorwerp is gebaseerd op de publicatie van het volledige document door A.J.J.M. van Peer, "Drie collecties..." in Oud Holland 1957, p. 98-103.

Afbeelding boven: detail uit schilderij "Allegorie van het geloof", c. 1671-1674, in de Metropolitan Museum of Art, New York City. Foto van het schilderij, zie tent.cat. Johannes Vermeer, 1995, p. 192.

Afbeelding onder 'De kunstenaar in zijn studio'.

Montias 1989, 189 bespreekt verschillen tussen het Terningh schilderij en de afbeelding door Vermeer.

 

 

This page forms part of a large encyclopedic site on Vermeer and Delft. Research by Drs. Kees Kaldenbach (email). A full presentation is on view at johannesvermeer.info.

Launched December, 2002; Last update March 2, 2017.

Back to the Welcome page: click Welcome.